Thursday, June 2, 2011

Dis message to Azira. (baca dengan tenang)

Salam dear,

Azira sebagai orang baru dalam dunia blog nih. Nak ajar dan berkongsi sikit sebab aku orang lama dari kau. Lama berapa bulan je. Hihihi. So, bila aku perhatikan bila aku betul2 kan kau punya blog nih. Arrange balik mana yang patut. Yang tak patut aku buang. Because.. nak bagi nampak kematangan tuan punya blog dan nak bagi orang tertarik baca blog kau. Blog kau yang sebelum nih very crowded dan tak tersusun. Bila aku bukak jeh blog kau 'Argghh apahal lah blog Azira nih macam nih'. Hmm so hari nih aku ada peluang dan kebenaran dari kau nak edit blog kau nak betol kan segala yang tak betol. Hahaha. Aku dah betul kan balik. Dah setting semua. Haruuuu. Penat aku. Hehehe. Banyak yang lari. Ape kau dah buat nih Azira dengan blog kau? Hahaha. Dah lepas nih jangn ubah ubah lagi yang dekat bahagian posting semua tuh. Tahu kan? Okay.. cuba kau bukak design --> posting --> muncul new post.. ada title and box kan? untuk kau cerita. Kau tengok dekat box yang kau nak cerita tuh ,atas belah kanan kau. ada tulis (edit html dan compose) kan?. Sebelum nih kau guna yang EDIT HTML. sebab tuh macam tak betul sikit kau punya entri. Ada code bagai. Sekarang kau guna je COMPOSE TUH. Lagipun banyak function kan? Hahaha. Kalau kau nak centre kan or align left or align right kan tulisan tuh. Dekat atas tuh dah ada. Semua ada dekat situ. Kau guna itu je ye?

Hmmm. Ape lagi ye..

Haaa. Gambar bergerak yang kau suruh buat tuh sorry aku hampir berjaya nak buat tapi. Ia memerlukan URL gambar. Gambar dekat Fb tak leh amek URL lah. Dia nak URL bukan link address or whuteva lah. Sorry kay? Kalau URL nih selalunya boleh ambil dekat internet dan gambar dekat blog. Cara dia click kanan then ada tulis 'copy URL picture' so click je. Tapi kalau dekat fb. Takde lah.

Then setiap entri yang kau nak post.. Letak lah title cerita kau. Macam dekat atas tuh ,title dia 'Dis message to Azira. (baca dengan tenang)' hihih. Jangan lah biar kosong je. Okay? Then, header kau atas sekali sorry aku terpaksa delete sebab nak hilangkan background kau yang dulu. Kalau tak ,tak hilang lah ye. Tapi aku dah gantikan dengan baru. Simple jeh. Tak thu nak buat macam mana. Aku rasa dah okay dah nih. Nanti kau dh reti nak buat header. Kau ubah lah sendiri ye! .. Kalau ada apa apa tanya aku lagi okay. And ini untuk kau. Kau boleh bukak link nih. Tapi tapi.. Haa ada tapi taw.. tapi kejap lagi kau bukak lah.. Habes kan baca dulu ye :D.. Dekat tutorial nih macam macam kau boleh tambah dekat blog kau. Nak letak salji ke ape ke. Semua ada. Ok.


Okay, lagu pun aku dah masukkan kan. Aku tak amek macam kau amek. Aku amek lagu nih dekat web ini! Lagu apa eh? Hanya aku ingin kau tahu-Republik. So dia punya box lagu dekat bawah seklai belah kanan. Kau roll kan mouse kau ke bawah. Tadaaa!..

Kalau ada apa apa nak tambah dekat blog kau. Pergi dekat link yang aku bagi ye. Dan.. rajin rajin lah follow orang dan singgah di blog orang. Kalau dah singgah di blog orang, tinggal kan lah link dan message dekat shoutbox atau ape ape box kalau dia ade lah. 

Dan dan.. Hahaha banyak dan.. hmm majukan lah blog anda dengan cerita cerita yang menarik. Jangan cerita hal peribadi and hal keluarga je. Nanti orang bosan lah nak baca Azira. Huhuhuh^^ Ingat ape ape start dari bawah.. Takkan terus nak meletop kot blog kita kan? Kihkihkih~ Lastly sorry sebab guna blog kau jap and post entri hahaha. Saje nak test dah okay ke belom blog kau nih hehehe. Okay. Keep it up dear.


Created by,
Ainaa
1:30 pagi (3 jun 2011)

No comments:

Post a Comment